7. april 2015

Saab og Marsvin...En strikkehistorie

I den tiden jeg bodde og arbeidet i England, ble jeg kjent med en alle tiders familie. En familie som jeg etterhvert ble veldig glad i og som jeg siden har kalt min surrogat-familie. Hele familien har slik hjertevarme og og omsorg for andre. Denne omsorgen og omtenksomheten fikk også jeg kjenne på den tiden jeg bodde der. De var en uvurderlig støtte i vanskelige stunder, alltid støttet og hjalp meg når jeg trengte det. Jeg følte meg som en del av familien. Vi har fremdeles kontakt, om enn noe sporadisk. Men når vi snakkes, er det som om vi gjorde det allerede i går.

Jeg har aldri vært flink med å huske bursdager, eller sende julegaver til dem gjennom årenes løp. Noe jeg har hatt litt dårlig samvittighet for. Derfor bestemte jeg meg for å lage noe til dem. Jeg gikk lenge å funderte på hva det skulle være. Jeg visste at det skulle være noe spesielt og personlig. Derfor måtte jeg gå dem litt nærmere etter i sømmene, og tenke litt på deres interesser og hobbyer.

Trudi elsker marsvin, har skuret fullt og jobber som frivillig hos en organisasjon som redder marsvin fra vanskjøtsel. Klassisk Saab entusiast og arbeider som apotektekniker.

Mark er utdannet kokk og jobber som det. Han er Klassisk Saab entusiast og har flere biler stående i hagen. Dessuten kjøper og selger han ting og tank på Ebay og tjener noen ekstra pund på det.

Som medlem i både Strikkesida og Koftegruppa på facebook, manglet det ikke på inspirasjon. Mange flotte strikkeplagg i alle slags farger og fasonger. Til slutt fant jeg ut hva jeg ville gjøre.

Med utgangspunkt i Sinnasaujakka (mønster finner du her)  begynte jeg å planlegge den jeg skulle strikke til Trudi. Sinna sauer skulle bli noe helt annet, ellers fulgte jeg mønsteret slik det var. Frem med tegneblokk, blyant og viskelær.

Til Trudi ble det jakke

Fra Sinnasau til Mysiga Marsvin.... sånn omentrent


Inspirasjon fra et brodert bilde for å få riktig fasong og farger, jeg oppdaget jo også at marsvin kommer i mange variasjoner ......, 


Jakka strikkes fra halsen og ned



Nesten ferdig med bolen, og prøving må til for å se om den blir passe.


Endelig ferdig.


Litt romslig til meg, men passet mottaker helt perfekt.

Mysiga Marsvin er strikket i Kauni EN og NN3, pluss litt AA og EP. De søte treknappene kjøpte jeg hos den lokale garnforretningen.

*****

Til Mark ble det genser

Til Mr Saab..

Siden Mark og Trudi kun bryr seg om de klassiske bilene når det gjelder bilmerket Saab, måtte jeg gå tilbake til begynnelsen når det gjelder design av motiv. Det måtte jo bli logoen til Saab, den de brukte på 50 og 60-tallet. For at motivet ikke skulle bli så stort, kom jeg fram til at det var nok å bruke vingene. Konfererte litt med Trudi, og hun var enig. 


Fra logo til ferdig design.


 Mønsteret er en "vanlig" Mariusgenser som jeg har byttet ut kryssene med vingen. Det funket veldig bra syns jeg. Mamma, som fikk oppdraget med å strikke genseren for meg, og som sa ja til å gjøre det, syntes ikke mønsteret var fint i det heletatt. Men, når genseren ble ferdig montert fikk pipa en annen låt, og hun syntes den ble riktig bra til slutt. Heldigvis...


Ferdig resultat måtte prøves og fotograferes, alt for stor til meg, men akkurat passe til mottaker. Beklager at bildet er litt uklart, men det var ikke så lett å fotografere seg selv på en fornuftig måte.

Saabentusiasten er strikket i Sandnes Mini Alpakka koksgrå, hvit og burgunderrød. Grunnmønsteret er også fra Sandnesgarn.

Gavene ble overrakt Trudi da vi møttes på strikketuren til Tyskland i augut. Hun ble overveldet og kjempeglad. Mamma og jeg ble superfornøyd med at den ble så godt mottatt og jeg ble skikkelig rørt over responsen. Tårer i øynene og allting. Jeg ble så glad for at begge to ble superfornøyd med gaven jeg hadde laget til dem. 

En gave fra hjertet til to uvurderlige venner, rett og slett.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar